Dash 8-400 Edmonton: gear collapse on landing
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Dash 8-400 Edmonton: gear collapse on landing
Subito dopo il decollo si è verificato il primo incidente: lo scoppio di una gomma del carrello principale destro. Al momento dell’atterraggio (i piloti avevano deciso di tornare indietro e scendere a Edmonton, anche a causa dei forti venti) il carrello principale destro del bimotore turboelica ha ceduto e una delle eliche è finita all’interno della fusoliera colpendo una passeggera alla testa. La ragazza, Christina Kurylo, è miracolosamente viva. Nell’incidente sono rimaste ferite (in modo lieve) altre tre persone. La Transportation Safety Board of Canada (TSB), agenzia responsabile per il mantenimento della sicurezza dei trasporti nel Paese, ha aperto un’inchiesta. «Sono davvero fortunata ad essere ancora viva» ha raccontato Kurylo al portale Global News. La donna ha riportato una commozione cerebrale e qualche livido.
Paura a bordo di un aereo della compagnia Air Canada con 71 passeggeri a bordo, partito giovedì sera da Calgary e diretto a Grand Prairie (Alberta): il velivolo, un Bombardier Dash 8-400 della consociata regionale Air Canada Jazz, è stato costretto ad un atterraggio di emergenza all’aeroporto della capitale della provincia dell’Alberta, Edmonton.
Fonte: IL CORRIERE.IT
Paura a bordo di un aereo della compagnia Air Canada con 71 passeggeri a bordo, partito giovedì sera da Calgary e diretto a Grand Prairie (Alberta): il velivolo, un Bombardier Dash 8-400 della consociata regionale Air Canada Jazz, è stato costretto ad un atterraggio di emergenza all’aeroporto della capitale della provincia dell’Alberta, Edmonton.
Fonte: IL CORRIERE.IT
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La vertigine non è paura di cadere, ma voglia di volare. ( Jovanotti )
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Re: atterraggio di emergenza
http://aviation-safety.net/database/rec ... 20141106-0
Ma scherziamo?!? Una pala dentro la fusoliera?
Ma scherziamo?!? Una pala dentro la fusoliera?

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Re: atterraggio di emergenza
Secondo avherald è andata diversamente

http://avherald.com/h?article=47cee08a&opt=0Passengers reported the right hand gear did extend on approach to Edmonton, the blown tyre was clearly visible there, it is unknown why the gear collapsed, the propeller blades did not penetrate the cabin, however, due to the blade impact to the side of the fuselage the entire inside wall separated and hit passengers.
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Re: Dash 8-400 Edmonton: gear collapse on landing
Aggiornamento da AvHerald:
"On Nov 13th 2014 the Canadian TSB reported the crew declared emergency after departure from Calgary due to a blown #3 tyre and diverted to Edmonton where emergency services were in their stand by positions. Upon touchdown in Edmonton the right main gear collapsed, all of the righ hand propeller blades sheared off, one penetrated the cabin wall. The aircraft came to a stop off the right hand side of the runway surface. An emergency evacuation was conducted. 4 minor injuries are being reported. The TSB have opened an investigation."
(http://avherald.com/h?article=47cee08a&opt=0)
Paolo
"On Nov 13th 2014 the Canadian TSB reported the crew declared emergency after departure from Calgary due to a blown #3 tyre and diverted to Edmonton where emergency services were in their stand by positions. Upon touchdown in Edmonton the right main gear collapsed, all of the righ hand propeller blades sheared off, one penetrated the cabin wall. The aircraft came to a stop off the right hand side of the runway surface. An emergency evacuation was conducted. 4 minor injuries are being reported. The TSB have opened an investigation."
(http://avherald.com/h?article=47cee08a&opt=0)
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Re: atterraggio di emergenza
Era accaduto anche quà!Achille ha scritto:
Ma scherziamo?!? Una pala dentro la fusoliera?
http://aviation-safety.net/database/rec ... 20131025-0
Non hai i permessi necessari per visualizzare i file allegati in questo messaggio.
Ale
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Re: Dash 8-400 Edmonton: gear collapse on landing
Entrata da un lato ed uscita dall'altro, in quel caso...
Non voglio nemmeno pensare all'ipotesi si fosse trattato di un volo pax.

Non voglio nemmeno pensare all'ipotesi si fosse trattato di un volo pax.
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Re: Dash 8-400 Edmonton: gear collapse on landing
Come mai è collassato il carrello?
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Re: Dash 8-400 Edmonton: gear collapse on landing
Forse i buchi del groviera si sono allineati per bene, ed il carrello che già doveva posarsi su un solo copertone gonfio ha anche subito una toccata più dura della media per via del meteo.
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Re: atterraggio di emergenza
considerato nell'analisi rischi, infatti la zona é rinforzata, il problema é che in uqesto caso il frammento di pala per via dell'urto con il terreno ha preso una traiettoria non coperta dall'analisi suddetta andando a colpire una zona non adeguatamente protetta.Achille ha scritto:http://aviation-safety.net/database/rec ... 20141106-0
Ma scherziamo?!? Una pala dentro la fusoliera?
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Re: Dash 8-400 Edmonton: gear collapse on landing
Il Canadian TSB ha rilasciato il final report relativo a questo evento.
http://avherald.com/h?article=47cee08a/0000&opt=0
"Findings as to causes and contributing factors
The number 3 tire ruptured on takeoff, most likely as a result of impact with a hard object.
During landing, the failed number 3 tire was spun by contact with the ground and was maintained at a rotational speed that was the same as or very close to one of the natural frequencies of the main landing gear. This caused the lock links to trigger the proximity sensor electronic unit to de-energize the solenoid sequence valve, thereby relieving system pressure from the extend port of the unlock actuator.
The excessive vibration caused the lock links to overcome the force from the downlock springs and unlock the stabilizer brace as a result of gear dynamics, which led to collapse of the right main landing gear
Findings as to risk
If there are no specific requirements for dynamic vibration testing of components or completed airframes, there is a risk that similar or other aircraft systems could fail during high-vibration conditions.
Other findings
Short-radius turns with hard braking may cause an extreme shearing force on the tread area and on the sidewalls of the number 3 tire in particular, because it is the pivot point.".
Paolo
http://avherald.com/h?article=47cee08a/0000&opt=0
"Findings as to causes and contributing factors
The number 3 tire ruptured on takeoff, most likely as a result of impact with a hard object.
During landing, the failed number 3 tire was spun by contact with the ground and was maintained at a rotational speed that was the same as or very close to one of the natural frequencies of the main landing gear. This caused the lock links to trigger the proximity sensor electronic unit to de-energize the solenoid sequence valve, thereby relieving system pressure from the extend port of the unlock actuator.
The excessive vibration caused the lock links to overcome the force from the downlock springs and unlock the stabilizer brace as a result of gear dynamics, which led to collapse of the right main landing gear
Findings as to risk
If there are no specific requirements for dynamic vibration testing of components or completed airframes, there is a risk that similar or other aircraft systems could fail during high-vibration conditions.
Other findings
Short-radius turns with hard braking may cause an extreme shearing force on the tread area and on the sidewalls of the number 3 tire in particular, because it is the pivot point.".
Paolo
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