Interessantissimo articolo su una sperimentazione condotta da American Airlines sui tail cone dei loro md80
American Airlines drives efficiency with MD-80 tail cone retrofits
By Mary Kirby
A programme launched roughly two years ago by American Airlines to improve the aerodynamics of its Boeing MD-80s is progressing, with 51 aircraft now flying with new tail cones and a further 40 earmarked for retrofit.
The US major is retrofitting a total 91 of its 300-strong MD-80 fleet that do not have low-drag tail cones. Manufactured at the carrier's Tulsa maintenance base, the new tail cones consist of numerous layers of Kevlar.
Employees at Tulsa suggested that American manufacture the tail cones itself, rather than purchasing them from Boeing. "While Boeing was charging about $270,000 per tail cone, American employees found they could construct the same part for around $35,000 per tail cone," says the carrier.
American expects the retrofit will increase its fuel-conservation efforts by more than 3.8 million litres (1 million USgal) a year. Additionally, the airline says it will reduce carbon dioxide emissions by more than 9 million kg (20 million lb).
The retrofits comprise part of American's Fuel Smart initiative, which also calls for the carrier to add winglets to its aircraft. Winglet installations on all of its Boeing 737s are complete, while the 757s will be complete by the end of 2008.
American is also the launch customer of Aviation Partners Boeing's 767-300ER winglet. Under a pact reached in April, American will remove one of its 767-300ERs from service and lease it to the manufacturer for an eight-month flight-test certification programme, which is scheduled to begin in January 2008.
fonte:flightglobal
Per AZ, ponendo su una bilancia l'impatto di acquisto di questo kit, il tempo rimanente in volo degli 80 e il risparmio di carburante, secondo voi potrebbe essere una buona scelta?
AA md80 e low drag tail cone
Moderatore: Staff md80.it
- AlphaSierra
- FL 150
- Messaggi: 1716
- Iscritto il: 13 settembre 2006, 18:19
- Località: Poitiers PIS
- AlphaSierra
- FL 150
- Messaggi: 1716
- Iscritto il: 13 settembre 2006, 18:19
- Località: Poitiers PIS
non so se questa foto si riferisce a un esemplare della sperimentazione, ma come geometria questo pare un classico screwdriver tail cone come ha anche AZ
http://www.airliners.net/open.file/1272555/L/
http://www.airliners.net/open.file/1272555/L/
- Nik
- Banned user
- Messaggi: 2661
- Iscritto il: 15 agosto 2007, 21:28
- Località: Vedano Beach near to LILN
- Contatta:
Bell'articolo.
Non saprei gli md80 hanno gia un po' di anni.Non so se il gioco vale la candela.Staremo a vedere.Per AZ, ponendo su una bilancia l'impatto di acquisto di questo kit, il tempo rimanente in volo degli 80 e il risparmio di carburante, secondo voi potrebbe essere una buona scelta?
Visita medica prima classe superata.
PPL (A) all'inizio.
Speriamo in un buon futuro!!!!!!!
PPL (A) all'inizio.
Speriamo in un buon futuro!!!!!!!
- Challenger3
- FL 150
- Messaggi: 1921
- Iscritto il: 11 agosto 2006, 12:26
- Località: ZSSS
Il nuovo tail cone è come questo, di forma conica:AlphaSierra ha scritto:non so se questa foto si riferisce a un esemplare della sperimentazione, ma come geometria questo pare un classico screwdriver tail cone come ha anche AZ
http://www.airliners.net/open.file/1272555/L/
http://www.airliners.net/open.file/1280241/L/
- Luke3
- FL 500
- Messaggi: 6795
- Iscritto il: 4 febbraio 2005, 20:15
- Località: Los Angeles, CA
- AlphaSierra
- FL 150
- Messaggi: 1716
- Iscritto il: 13 settembre 2006, 18:19
- Località: Poitiers PIS
- Nik
- Banned user
- Messaggi: 2661
- Iscritto il: 15 agosto 2007, 21:28
- Località: Vedano Beach near to LILN
- Contatta: